Zamanınız ve bütçenizin önemli bir kısmını harcadığınız ve sonunda orta düzeyde bir web siteniz var. Tüm arama motorlarında istediğiniz gibi çalışacak şekilde sitenizi optimize ettiniz, müşterilerinizin size ulaşması için anahtar kelimelerinizi içeriklerinize özenle yerleştirdiniz, tasarımın göz alıcı olması için uykusuz geceler geçirdiniz. Artık her şeyin hazır olduğunu umuyorsunuz.
Peki masaüstü ve dizüstü bilgisayarlar yerine telefondan veya tabletinden sitenize giriş yapan müşterileri hesaba kattınız mı? Cevabınız hayır ise, makaleyi sonuna kadar okumalı ve fikrinizi değiştirerek makalede bulunan adımları tek tek yapmaktır.
Bu bilgi ile beraber, hali hazırda siteniz mobil uyumlu ise efektif bir şekilde kullanarak sitenize müşteri çekebilirsiniz. Tüm bilgilere rehberimizi okuyarak ulaşabilirsiniz.
Web Siteniz Neden Uyumlu Olmalı?
Masaüstü veya dizüstü bilgisayarların ekranı büyük olduğundan dolayı mobil cihazlarda görüntülenirken zorluk çıkarabilir. Müşterileriniz, sitenizde yer alan içerikleri telefonun veya tabletin küçük ekranın okumak için sürekli yakınlaştırmak zorunda kalabilir. O zaman müşterileriniz kötü bir kullanıcı deneyimi yaşadığı için sitenizi terk ederek rakip web sitelerine doğru yönelir. Mobil uyumlu sitede ise, bu sorunların önüne geçecektir.
Söz konusu ister e-ticaret sitesi olsun ister kişisel bir blog, ziyaretçi kazanmak, hatta kaybetmemek istiyorsanız mobil uyumlu site için yatırım yapılmalıdır.
Mobil Trafiğin Yükselişi
Zamanında internete en fazla dizüstü ve normal bilgisayarlar bağlansa da günümüzde mobil trafiğin önemi yani mobil kullanıcıların sayı her geçen gün artmakta. Ve bu yükselişin artan bir ivmeyle devam etmesi söz konusu olabilir. İstatistiklere göre son dönemde mobil kullanıcıların sayı bilgisayar kullanıcıların sayına göre çok daha fazla. We Are Social’ın araştırmasına göre, Türkiye’de aktif mobil kullanıcıların sayısı, nüfuzun neredeyse %67-ne tekabül ediyor.
Benzer şekilde, tüm dünyada, toplam web sayfası görüntülenme sayısının yaklaşık üçte ikisi mobil cihazlar üzerinden gerçekleşiyor.
Şayet sizi ilgilendiren web siteniz üzerinden gerçekleştirdiğiniz satışlar ise aynı şekilde mobil e-ticaret kullanımına dair kısmı oldukça ilginizi çekecektir.
Mobil Kullanıcıların Ne Farkı Var?
Google Analytics ve diğer araçlar üzerinden bir web sitesinin trafiğini incelerseniz, mobil kullanıcılar ile bilgisayar kullanıcıların ayrı tutulduğunu görebilirsiniz. Bu kullanıcıların sitede geçirdikleri süre, ziyaret ettikleri sayfalar, hatta siteye ulaşmak için kullandıkları anahtar kelimeler tamamen farklı olabilir.
Mobil kullanıcılar’ı sitenize masaüstü veya dizüstü bilgisayardan ziyaret edenlerle tamamen aynı kişiler. Ancak mobil üzerinden gerçekleştirdikleri için farklı ele alınmalı, dolayısıyla bu ziyaretçiler için gerçekleştirilecek optimizasyonlar değişiklik göstermelidir.
Mobil kullanıcıların ihtiyaçlarını ve sizden beklentilerini öngörmek için dikkat etmeniz gereken birkaç temel nokta var.
Öncelikle, her ne kadar günümüzde mobil cihazlarla bilgisayarlar gitgide benzemeye çalışsa da aralarında gerek performans gerekse teknoloji bakımından hala çok fazla fark mevcut. Dolayısıyla 27 inç bir bilgisayarda muhteşem görünen siteniz 4.7 inç bir akıllı telefonda aynı şekilde görünmeyecek ve kolay kullanımı sağlamanızı beklemeniz pek mümkün değil. Tıklanamayacak kadar küçük bağlantılar, okunmayacak kadar küçük yazılmış içerikler açılmayan veya kapatılması zor olan pop-up’lar müşterilerinizin arkasına bakmadan sitenizi terk etmesine sebep olacaktır.
Mobil aramaların getirdiği en büyük farklılık lokasyon bazlı olmaları. Örneğin, bir marka veya ürünün ismini aratan müşterilerin evde bilgisayar başındaysa çevrimiçi alışveriş yapmayı veya söz konusu marka veya ürün hakkında bilgi edinmeyi amaçladığını varsayabilirsiniz. Yani burada SEO’nun temel kavramı kullanıcıların anahtar kelimeler sayesinde ne istediğini öngörmek olarak düşünebiliriz.
Mobil Uyumlu Sitenizi Kullanıcılara Nasıl Sunabilirsiniz?
Mobil uyumlu sitenizi tasarlarken dikkat etmeniz gereken en önemli etkenlerden birisi mobil sitenizi kullanıcılarınıza nasıl sunacağınızdır. Bu konuda, tabii ki web sitenizin amacını ve kullanıcı kitlesini net olarak belirleyebilmeniz gerekiyor. İçeriklerinizi olduğu gibi kullanıcılarınıza sunmak istiyorsanız responsive tasarım yani duyarları tasarım tercih etmelisiniz. Tüm arama motorlarının da tavsiyesi, web sitenizi bu şekilde sunmanız yönünde.
Eğer kullanıcı kitleniz günlük olarak fazla ise veya çok fazla artış gösteriyorsa örneğin haber siteleri gibi o zaman mobil ve bilgisayar kullanıcıları için farklı siteleri sunmaktır. Örneğin, birbu.com masaüstü sitesi, m.birbu.com sitesi mobil kullanıcılar için oluşturulmuş sitedir.
1.Duyarlı Tasarım
Duyarlı tasarım, ister bilgisayardan ister telefon isterse de tablet ile web sitesine girildiğinde aynı sitenin açılması, fakat CSS kodlarının kullanılarak görsel ve içeriklerin farklı şekilde sunulmasıdır. Duyarlı tasarım sayesinde farklı ekran boyutlarına sahip cihazlar içerikleri ve tüm şeyleri aynı şekilde görüntüler. Fakat öncelikli olarak tarayıcıların tasarımınızı algılayabilmesi için, meta etiketlerinizin arasına “viewport” etiketini eklemeniz gerekiyor.
Bu etiket sayesinde arama motorları, sitenize giriş yapan cihazın çözünürlüğünü algılayarak yazıları daha rahat şekilde okunabilir hale getirir, görselleri ise genişliği ilgili cihazın sınırlarını aşmayacak şekilde düzenler. Hatta Google, duyarlı tasarım hakkında büyük bir makale hazırlamıştır.
2.Dynamic Serving
Dynamic serving’de web siteniz mobil kullanıcılar için ayrı bilgisayar için ayrı URL üzerinden gösteriliyor olsa da farklı HTML kodları devreye giriyor. Yani iki kullanıcıya farklı içerikler sunuyor. Eğer dynamic serving’i kullanacaksanız mobil ve bilgisayar kullanıcılarının doğru hedeflenmesi ve aynı şekilde Google botlarının da en doğru biçimde bilgilendirilmesi gerekiyor.
Şuanda dünya genelinde bu yöntem çok fazla kullanılmasa da, son dakika haber siteleri ve kurumsal siteler bu seçeneği tercih ediyor.
3.Paralel Site (m.alanadı.com)
Mobil uyumlu sitenizi alt alan adı yani subdomain ve farklı tasarım altında sunmak sıkça tercih edilen alternatiflerden birisidir. Bu yöntem dahilinde de URL yapıları farklı olduğu için yönlendirmeleri oldukça iyi yapmanız gerekiyor. Kullanıcıların ve Google botlarının hangi platformdan ziyaret ettiği, sistem tarafından en doğru şekilde tespit edilmeli ve içerikleri raporlamanın doğrultusunda sunmanız gerekiyor.
Örneğin, Google bot’un veya mobil kullanıcının alanadı.com/ürün/ürünadı adresine gitmek istediğini düşünelim. Ardından yönlendirme gerçekleştirilmeli ve alternatife geçiş yapmalıdır. Büyük ihtimalle bu şekilde olacaktır (m.alanadı.com/ürün/ürünadı).
Dikkat edilmesi gereken diğer noktalardan biriside asıl ve mobil URL’ler arasında rel=”canonical” ve rel=”alternate” etiketleriyle etiketlenmesidir. Bu da arama motorlarının URL’yi algılayabilmesine ve farklı analiz yapmasına olanak sağlayacaktır.
4.Mobil Site Tasarımı
Yukarıdaki yöntemlerden herhangi birisini seçmiş olursanız olun, es geçmemeniz gereken bazı şeyler var. Tasarım sürecindeki en önemli şey sitenize uyarlanabilecek farklı görüşlerinizi ele almanızdır.
Benzer Tasarım Dili
Sitenizi ziyaret eden kullanıcılar sitenizin daha duyarlı ve sayfalarınıza daha ulaşılabilir olmasını bekleyecektir. Ancak tamamen ayrı bir site tasarımı geliştirmek istiyorsanız gerek kullandığınız renkler ve fontlar ziyaretçilere tanıdık gelmeli. Sitenizin tasarımını tamamen değiştirirseniz, ziyaretçilerin aynı sitede olduğundan şüphe etmesine sebep olacaktır.
“Önce Mobil” İlkesi
Eğer zamanınız ve bütçeniz varsa önce mobil siteyi tasarlamak ve ardından bu tasarımı bilgisayar kullanıcılarına uyarlamak tam tersini yapmaktan daha kolay ve efektif olacaktır. Çünkü, bir iPhone ekranına yerleştirip de monitöre sığdıramayacağınız içerik türü olamaz. Ancak tam tersi gayet mümkün. İster duyarlı isterse de dinamik bir tasarım olsun, eğer imkanınız varsa önce mobil siteden başlayın.
Önemli olan sadece ne kadar çaba sarf ettiğiniz. Örneğin, önce mobil ilkesine 6 ay, duyarlı tasarıma ise 1 yıl harcadıysanız o zaman elbette en fazla uğraştığınız tasarım daha iyi olacaktır. Zor olandan başlayıp kolay olana entegre etmek her zaman daha verimli ve daha kolay olacaktır.
Eğer ilk önce bilgisayarla başlarsanız elbette bununda avantajları var. Google Analytics ve diğer araçlardan yararlanarak sitenize giriş yapan kullanıcılar hakkında veri bulabilirsiniz. Yani hangi linke tıkladığını, hangi davranış biçimine sahip olduğunu, en fazla zaman geçirdiği sayfaları görebilirsiniz. Ardından mobil sitenizin tasarımında bunlardan faydalanabilirsiniz.
Teknik Olarak Dikkat Edilmesi Gerekenler
- CSS, JavaScript ve Görsel Dosyalarını Erişebilir Kılın
- Yönlendirmelerin Doğru Olduğundan Emin Olun
- Reklamlarınızı Doğru Konumlandırın
- Mobil Site Haritasını Kullanmayı Unutmayın
- Tarama Hatası Olup Olmadığını Kontrol Edin