Veri 21. yüzyılın para birimidir. Dünyanın dört bir yanındaki markalar ve şirketler, neredeyse sonsuz sayıda mevcut tüketici verisi havuzundan bilgi toplamak, analiz etmek ve elde etmek için gerekli personel, araç ve ekipmana büyük miktarlarda yatırım yapmaktadır.
Sosyal medya verileri nedir?
Sosyal medya verileri, sosyal medya platformlarında kullanıcı davranışının, tercihlerinin ve katılımının çeşitli göstergelerini kapsar. Daha basit bir ifadeyle, kitlenizin içeriğinizi nasıl paylaştığını, görüntülediğini ve etkileşime geçtiğini gösteren çeşitli sosyal medya hesaplarınızdan toplanan bilgilerdir.
Sosyal medya verilerinin en nesnel biçimi genellikle metrikler biçimindedir. Bu metrikler, farklı sosyal medya platformlarında biraz farklılık gösterir ve şunları içerir:
- Yorumlar
- Takipçi artışı/kaybı
- Beğeniler/Beğenmemeler
- Gösterimler
- Video görüntülemeleri
- Bağlantı ziyaretleri/tıklamalar
- Hashtag kullanımı
- Anahtar kelime kullanımı ve analizi
- Yeni sayfa ziyaretleri
Göz önünde bulundurulması gereken başka metrikler olsa da yukarıdakiler pazarlama stratejinizin temelini oluşturan ana veri noktalarıdır.
Mümkün olduğu kadar çok sosyal medya metriğiyle donanmak her zaman faydalı olsa da, hepsi her zaman yararlı değildir. Bu, anlamlı sosyal medya verileri ile gösteriş metrikleri arasındaki ikilemdir.
Gösteriş ölçümleri, yüzeyde etkileyici görünen ancak gerçek performans bilgileri sağlamayan veri noktalarıdır. Örneğin, Twitter’daki takipçi sayınız artıyor olabilir, ancak yorumlar ve gönderi gösterimleri gibi etkileşim metriklerinde eşdeğer bir artış olmazsa bu çok yararlı olmayacaktır. Gösteriş metrikleri, bir boşlukta, temel bir performans göstergesi olarak kullanılmamalıdır.
Sosyal medya veri madenciliği nedir ve nasıl yatırım getirinizi artırabilir?
İşletmenize çok sayıda içgörü sağlayarak, birçok cephede yatırım getirisini artırmak için sosyal medya verileri kullanılabilir. Sosyal medya hesaplarınızdan toplanan verilerin yatırım getirinizi artırma yollarından bazıları şunlardır:
- Veriler, beğeniler, tıklamalar, paylaşımlar, yorumlar vb. aracılığıyla, kullanıcıların içeriğinizle nasıl etkileşimde bulunduğuna dair derinlemesine bir anlayış sağlar.
- Bu veri kümelerini birleştirmek, pazarlama çabalarınızı kolaylaştırmanıza, gereksiz harcamaları azaltmanıza ve müşteriler, ortaklar ve yatırımcılar için net ve ölçülebilir performans rakamlarına sahip olmanıza yardımcı olabilir.
- Veriler, işletmenizin ortaya çıkan ürün ve hizmet trendlerinin zirvesinde kalmasına yardımcı olur ve sektörünüzün izlediği yol ne olursa olsun asla geride kalmamanızı sağlar.
- En önemlisi, ambalajlamadan markalaşmaya, pazarlamaya, içeriğe, ınfluencer iş birliklerine vb. kadar ürün veya hizmet sunma stratejinizin her yönünü sürekli olarak iyileştirmeniz için bir temel görev görür.
Yatırım getirisini artırmak için sosyal medya analitiğini kullanmanın 4 yolu
1-Tüm sosyal medya platformlarınızda ortak KPI’ları tanımlayın
Tüm aktif sosyal medya hesaplarınızda paylaşılan temel performans metriklerinin neler olduğunu bulmalısınız. Bu, pazarlama kampanyalarınızın performansını bu platformlar arasında eşit bir temelde karşılaştırmanıza olanak tanır.
Örneğin, Twitter analizleriniz ve Instagram analizleriniz varsa, gönderilerinizin kullanıcı beğenileri açısından en iyi olduğu platformu kolayca ayırt edebilirsiniz. Snapchat, aynı şekilde “beğenme” özelliğine sahip değildir, bu nedenle KPI kategorisine girmeyecektir.
2- Sosyal medya veri toplama ve platforma özel metrikler
Bir önceki noktanın tam tersine, platforma özgü metrikler, yalnızca belirli bir sosyal medya platformunda var olan metriklerdir.
Örneğin, Sayfadaki Eylemler, kullanıcıların web sitesi, telefon numarası ve CTA tıklamaları dahil olmak üzere sayfanızı nereye tıkladığını gösterdiği için Facebook Analytics’e özel metriklere bir örnektir. İçerik pazarlama performansınızın daha bütünsel bir görünümü için platforma özel metriklerin yanı sıra ortak metrikler kullanılmalıdır.
3- Sosyal medya veri analizlerinizi tamamlamak için Google ve Adobe Analytics’i kullanın
Google Analytics, sosyal medya analizlerinin yanı sıra, yüksek düzeyde veri harmanlama söz konusu olduğunda kullanışlı bir araçtır. Gelişmiş bir araç olarak, oluşturulan olası satışlar, ürün satışları, site ziyaret süreleri, kaynak indirmeleri ve daha fazlası hakkında bilgi edinmek için yararlanabilirsiniz.
Adobe Analytics ise daha derinlemesine raporlama isteyen sosyal medya yöneticileri için de kullanışlı bir araçtır. Google Analytics’in izlemenize izin verdiği metriklerin çoğunu ve çok daha fazlasını izler.
Adobe Analytics ayrıca dönüşümleri farklı şekilde sayar. Diyelim ki dönüşüm oranınız, sitenizde bir kullanıcının mı yoksa ziyaretçinin mi video oynattığına bağlı ve tek bir ziyaretçiniz, tek bir sayfa ziyaretinde üç video oynatıyor. Google bunu yalnızca bir dönüşüm olarak sayacak, ancak Adobe Analytics bunu üç olarak sayacaktır. Adobe için önemli olan yalnızca eylem değil, kullanıcının sayfanızda bir eylem gerçekleştirme sayısıdır.
4- Kitlenizi segmentlere ayırmak için sosyal medya verilerini kullanın
Sosyal medya verilerini kullanarak elde ettiğiniz içgörüler, kitlenizin demografisini, ilgi alanlarını ve kimliklerini daha iyi anlamanıza olanak tanır. Cinsiyet, yaş, konum, kariyer, siyasi bağlantı ve sosyoekonomik durum gibi bilgileri ayırabilir ve bu veri noktalarını, bu segmentlerin her birine uygun içerik veya reklamlar oluşturmak için kullanabilirsiniz.
Kitlenizi segmentlere ayırdıktan sonra pazarlamanızı bir adım daha ileri götürebilirsiniz. Bu kitle verilerini kullanarak içerik görsel seçimi, anahtar kelime araştırması ve meta başlıklar gibi şeyleri bilgilendirmek için değerli SEO verileri toplayabilirsiniz.
Kitle analizi, genel içerik pazarlamasının başaramadığını başarır; Kitlenizin her bir kesimine tam olarak neyin hitap ettiğini belirlemenize ve doğrudan onlara hitap eden içerik oluşturmanıza olanak tanır.