2019 AMP Rehberi – Dijital Reklam Ajansı

2019 AMP Rehberi – Dijital Reklam Ajansı

İster dijital bir ajans isterse bir blogcu olun. Sitenizden herkes yararlı bilgi edinebilir. Günümüzün teknoloji aktivitesini düşünürsek çoğu kişi kolay ve ücreti az olduğu için telefon kullanıyor. Bu yüzden sitenizin mobil kullanıcılar için uyumlu olmasına dikkat edin. Mobil uyumlu olması hem SEO açısından hem de kullanılabilirlik açısından çok iyi bir şey.
Bu rehberimizde AMP nedir, nasıl kullanılır, bu teknolojinin nereden güç aldığını, hangi bilgileri ediniyor ve uygulama örnekleri ile sorunlarınızı ve uygulama sonuçlarını derlemek istedik. AMP ile ilgili soru işaretlerini giderebilir ve sitenizi mobil uyumlu hazırlamaya başlayabilirsiniz.

AMP Nedir?

Hızlandırılmış Mobil Sayfalar olarak biliniyor. Bu kelime Accelerated Mobile Pages açıklamasıdır. Google’ın 2015 yılında tamamladığı ve 2016’da SERP üzerinde sunmaya başladığı, açık kaynak, sayfaların daha hızlı açılmalarına olanak sağlayan mobil teknolojisidir. Eğer yeni nesil bir telefona sahip iseniz o zaman AMP sayfalarında Google AMP ikonunu görebilirsiniz.
Çalışma şekli aslında çok basit bir işleme geliyor. Google sizin sayfalarınızı kendi önbelleğinde tutarak daha hızlı bir şekilde açılmasına olanak sağlıyor. Normal olarak internete bağlandığınızda herhangi bir siteye giriş yaptığınızda site önbellekte olmadığı için kaynaklar geç yükleniyor. Bu yüzdende site geç açılabiliyor.
Daha kısa ve net bir şekilde açıklayacak olursak herhangi bir siteye giriş yaptığınızda tarayıcı üzerinden sunucuya istek gönderiliyor. Kod bloğunu sunucu üzerinden talep ediyorsunuz. Ancak AMP’de tüm bu işler Google üzerinden gerçekleşiyor.
Bunu nasıl başarıyor kısmında ise teknolojisinin bileşenleri öne çıkıyor:

  • AMP HTML
  • AMP JavaScript
  • AMP Cache

Neden HTML, JavaScript, Cache Bileşenleri Bulunuyor?

Dünyada üzerinde tahminen 10 milyondan fazla web sitesi bulunuyor. Herkes kendi web sitesi için en iyisini ister. Bu yüzden 10 milyon web sitenin sahibi sitesini AMP yaparsa o zaman Google’ın servisi yavaşlar. O zaman işler karışıyor. Bu yüzden Google AMP kullanıcıları için kısıtlamalar getirmiştir. Kendi önbelleğinden hızlı servis yapabilmesi için çeşitli kısıtlamaları bulunuyor. JavaScript dosyalarının boyutu düşürülmelidir. Bu yüzden JavaScript kütüphanesi dışında bir JavaScript dosyası kullanamazsınız.
CSS kullanacağınız zaman ise inline olması ve 1 stil dosyası kullanmanız gerekiyor. Aynı zamanda statik HTML için de AMP için oluşturulmuş etiketlerin kullanımı zorunludur. Aslında bunu yapmak çok büyük bir avantaj sağlıyor. Google burada tüm kullanıcıları için tek bir güncelleme getiriyor. Eğer farklı farklı JavaScript, CSS, HTML dosyaları kullanılsaydı o zaman Google kendi kullanıcılarına yeni güncelleme getirdiği için diğer kullanıcılar dışta kalacaktı ve AMP’i terk edecektiler.

AMP HTML

HTML kütüphanesinde mutlaka barındırılması gereken kodlar ve yasaklanan kodlar mevcut.
Aşağıdaki kodlar muhakkak kullanılması gereken kodlardır:
Yukarıda yabancı gelebilecek bir tek AMP Boilerplate code’u göreceksiniz. AMP Boilerplate code kısaca sayfa yüklenene kadar sayfanın gösterilmesini engelliyor. Yani stil dosyasına sahip olmayan içeriğin kullanıcıya hemen gösterilmemesi için bekletiyor. Yükleme işlemi bitince ise sayfa gösteriliyor.
AMP aslında izin verilmeyen kodları değil bu kodları kendinde değiştirerek size sunuyor.
Bu etiketlerin yerine AMP versiyonlarını kullanmanız zorunludur:
Bu yapılmadığında AMP sayfalarınız Google tarafından kabul edilmeyecektir.

AMP JavaScript

AMP JavaScript aslında size JavaScript kodu oluşturmanıza izin vermiyor. AMP JavaScript kütüphanesinde bulunan kodları kullanabilir ve sitenize uygulayabilirsiniz dışarıdan alınan herhangi bir şey yapmanıza maalesef şuan için izin verilmiyor.
Burada JavaScript’in “Render Blocking” özelliği devreye giriyor. AMP’nin asıl amacı aslında bu süreci durduran ve senkronize şekilde yüklenen kodları kaldırarak bunları asenkron bir şekilde yükleyip DOM Tree oluşum sürecini engellemesidir. Dolayısıyla JavaScript kütüphanesini kullanabiliyorsunuz. Bunun doğrultusunda da Lazy Loading, Async gibi yaklaşımları kendisi belirleyerek sayfanızın daha hızlı açılmasına olanak sağlıyor.

AMP JavaScript Toplantısı

Geçen yılki AMP Conference 2018’de Google asistanları çıkışlarında müjdeli bir haber verdi. Çalışacağının garantisini vermeseler de 2019 sonları için AMP dökümanlarında JavaScript yazabilmeye olanak tanıyacaklarının ciddi konuşmaları geldi.

AMP Cache

Eğer tüm kurallara uygun bir şekilde sayfanızı oluşturmuşsanız ve sayfanız AMPTest ile doğrulanmış olarak görülüyorsa, Google sizin sayfanızı kendi CDN’inde servis etmeye başlayacaktır.
Eğer içeriğinizi güncellediyseniz ve bir an önce Google’ın bunu görmesini ve indekslemesini istiyorsanız update-cache isteği ile eski içeriği yenisi ile güncelleyebiliyorsunuz.
Şuan sadece iki tane AMP Cache sağlayıcısı bulunmaktadır: Google AMP Cache ve Cloudflare AMP Cache.

AMP Avantajları

Öncelikle elbette AMP bir zorunluluk veya sıralama faktörü değildir. AMP sayfa oluşturduğunuzda ilk sıralara çıkacağınızın bir garantisi yok. Rekabet ettiğiniz alanı iyi değerlendirmeniz ve web sitenizin eksiklerini yani neye ihtiyacı olduğunu tespit etmeniz gerekiyor.
Sizin için önemli bir sayfa veya sayfa grubunda rakipleriniz AMP teknolojisini kullanıyor olabilir. Google Haberler için özellikle haber sitesiyseniz AMP teknolojisini kullanmanız sizin için büyük bir avantaj olabilir. Eğer site hızında oldukça geride kaldıysanız o zaman AMP sizin için bir çözüm yolu olabilir.
Diğer web site sayfalarına göre AMP teknolojisini kullanan sayfalar daha hızlı açılıyor.

AMP Dezavantajları

Uzun süredir özellikle SEO uzmanları tarafından yapılan araştırmalarda çok tartışmalı bir durumda. Google’ın internet gibi özgür bir ortamı domine etme çabasını, kendi kurallarını koyması ve web sitelerini kurallara uymalarına mecbur bırakması en büyük AMP eleştiriş olarak görülüyor.
Diğer bir yandan AMP’nin hızlı olmasındaki en büyük sebep Google’ın birçok koda izin vermemesi. Kendi tanımlı yani kütüphanesinde kullanabileceğiniz kod bileşenleri olduğundan bahsetmiştik. Dolayısıyla en büyük dezavantajda sayfalarınızda istediğiniz her şeyi yapamayacak olmanız.

AMP Hataları

AMP validasyon hatalarının en büyüğü genellikle ya zorunlu etiketlerinin girilmemiş olması ya da izin verilmeyen etiketlerin kullanılmış olmasıdır. Search Console üzerinde bu hatalı kodları görebilirsiniz. Eğer sayfanız valide edilmediyse o zaman AMP Validator sayesinde sayfanızın neden valide edilmediğini öğrenebilir ve hatalarınızı düzeltebilirsiniz.
Kontrol etmenin başka bir yolu da AMP sayfanızdayken URL’in sonunda #development=1 ekleyebilirsiniz. Sonra DevTools içerisinde Console sekmesini açarak görebilirsiniz.
 
 

Yorum Yap
0 Yorum yapan